Tuesday, August 16, 2016

Siri Penubuhan Negaea Haram Israel [01 Kongres Zionis Pertama]

[01 Kongres Zionis Pertama]

1. Plan awalnya, kongres ini ingin dilaksanakan di Munich Jerman. Namun telah ditentang oleh rabbi yahudi sehingga ia terpaksa dipindah ke Basle Switzerland.

2. Kongres ini berlangsung pada 29-31 Ogos 1897. Dihadiri seramai 200 peserta daripada 17 buah negara. Ia dipengerusi oleh Theodor Herzl, juga digelar pengasas Zionisme Moden.

3. Agenda utama kongres ini adalah pembentangan plan Herzl mengenai penubuhan Pertubuhan Zionis Sedunia (WZO-World Zionist Organization). Max Nordau menyatakan, "tujuan Zionisme ialah untuk mewujudkan negara bagi orang Yahudi di tanah Eretz Israel (Tanah Israel) dengan jaminan undang-undang".

4. Resolusi utama kogres adalah: mewujudkan flatfom bagi pergerakan Zionis yang dipanggil "Basle Program" dan menjadi tapak asas kepada WZO. WZO berjaya ditubuhkan sepenuhnya pada 1960. Sebelum itu ia dipanggil Zionist Organization (ZO).

5. Tujuan menubuhkan ZO adalah:

i) memperkenalkan penempatan orang Yahudi yang terdiri daripada para petani, artis dan usahawan di Eretz Israel di Palestin,

ii) menyatukan orang2 Yahudi ke dalam institusi2, samada lokal atau antarabangsa, secara sah mengikut undang2 di negara masing2,

iii) menguatkan perasaan sentimen keyahudian dan persaudaraan,

iv) menyediakan langkah-langkah bagi mewujudkan 'kerajaan' yang dicitakan oleh Zionis.

6. Herzl telah menulis dalam diarinya (3 September 1897):

"Apa yang saya boleh saya simpulkan dari Kongres Basle dalam satu perkataan adalah sepertimana berikut : Di Basle saya telah menemui Negara Yahudi. Jika saya menyatakan hari ini dengan lantang, saya akan diketawakan oleh dunia. Dalam 5 tahun mungkin, atau 50 tahun sudah tentu, semua orang akan menerimanya."

7. Ternyata 50 tahun kemudian, 1948, Negara Haram Israel telah tertubuh.

Wallahu a'lam.

No comments: