(sumber) |
PEMBUKAAN
Sebagai
seorang pelajar dalam bidang Sejarah Matematik, satu persoalan yang harus kami
perhatikan adalah:
“Bila ilmu Matematik lahir?”
Menjawab
soalan ini, Guru Penyelia saya telah memperkenalkan saya satu buku yang cukup
luar biasa. ‘Mathematics : The Loss of Certainty’ tulisan tangan Morris Kline, seorang Profesor Emeritus Matematik daripada Courant Institute of Mathematical
Sciences, Universiti New York.
Buku ini
dimulai dengan untaian kata hikmah dari seorang ahli matematik moden, Henri Poincare yang terkenal dengan Poincare Conjecture yang pernah dikategorikan
sebagai salah satu dari 7 “Millennium Prize Problems” dimana pada tahun 2000, Clay
Mathematics Institute menawarkan hadiah $ 1,000,000 kepada jawapan pertama yang
betul. Kata-kata Poincare yang dipetik adalah:
“To foreseen the future of mathematics, the true method is to study its history and its present state.”
(Untuk meramal masa depan matematik, kaedah yang betul ialah dengan mempelajari sejarahnya dan keadaan semasa.)
Pembelajaran
‘Sejarah Matematik’ amat penting bagi pelajar yang ingin mendalami dunia
Matematik. Penguasaan bidang ini akan membantu mereka dari sudut kejelasan
tentang pengembangan terminologi sesuatu perkara. Dengan kefahaman yang jelas
dan jitu ini, mereka akan mampu mengaitkan antara cabang-cabang ilmu Matematik dengan
lebih tepat. Dan ini sangat penting dalam mencapai tujuan akhir ilmu Matematik
itu.
Namun,
diskusi ilmu ‘Sejarah Matematik’ juga amat berguna kepada orang awam terutama
bagi menimbulkan minat dan mengelak kecelaruan dalam memahami dunia Matematik.
Ilmu ini juga mampu membantu kita mempelajari kaedah pemikiran yang lebih baik.
Oleh sebab itu, kebanyakkan ahli Matematik juga adalah ahli falsafah. Antara
mereka adalah Pythagoras, Plato, Aristotle, Descartes, Galileo, Kepler,
Russell, Leibniz, dan Newton. Maka, insyaAllah saya akan berkongsi tentang
kelahiran ilmu matematik sekadar telahan saya.
PERMULAAN
Setiap
tamadun yang wujud di bumi akan berusaha mencari kebenaran. Manusia
tercari-cari jawapan bagi menjawab soalan yang sentiasa bermain dalam jiwa
setiap insan.
“Apakah rupa sebenar alam ini?”
“Apa tujuan manusia dilahirkan di
bumi ini?”
“Bagaimana proses kejadian manusia
pertama?”
“Ke mana hala tuju akhir manusia?”
Dan bermacam-macam lagi persoalan dalam pemikiran.
Untuk itu,
ketua agama telah memainkan peranan penting dalam menjawab soalan-soalan ini
dan masyarakat secara umumnya membenarkan kata-kata mereka. Namun, tamadun
purba Greek datang memberi kelainan. Mereka mula menawarkan solusi baru kepada
permasalahan dan soalan-soalan agung tersebut. Mereka memperkenalkan the
power of reason (kuasa pemikiran).
Tamadun
klasik Greek berkembang baik sepanjang tahun 600 S.M. sehingga 300 S.M. Mereka
mempercayai bahawa manusia boleh mencari kebenaran melalui intellect (pemikiran)
dan dibantu dengan observation (pemerhatian) dan experimentation (kajian).
Kaum yang memulai kaedah ini adalah Ionia yang hidup di sekitar Asia Minor
(Asia Kecil). Ramai ahli sejarawan berpendapat bahawa ini berlaku disebabkan
faktor politik dan sosial. Walau bagaimanapun, pengetahuan tentang sejarah
Greek sebelum 600 S.M. terlalu terpecah-pecah dan belum dijumpai penjelasan
yang menyatu.
Sebelum
penglibatan Greek dalam memahami peraturan alam dengan kaedah 'kebijaksanaan
akal', alam ini dilihat berjalan tanpa struktur yang sistematik bahkan ia
dikatakan kejadian alam berlaku disebabkan kehendak tuhan. Bahkan kepercayaan
orang terdahulu (dan sekarang masih wujud di setengah tempat) bahawa doa,
pengorbanan dan lain-lain ritual diperlukan bagi ‘mengambil hati’ tuhan
daripada kemurkaannya. Mereka juga menyangka manusia di mata tuhan seumpama
semut di mata manusia. Yakni, manusia langsung tidak ada signifikan bagi tuhan.
Memahami
situasi ini, saya sentiasa bermuhasabah tentang firman Allah. Antara banyak Asma’ul-Husna
yang Allah miliki, Dia mulakan nama Ar-Rahman dalam surah Al-Fatihah.
Ar-Rahman bermaksud Maha Pengasih. Salah satu dari hikmah disusun sebegini
adalah bagi menyatakan bahawa penyembahan / pengabdian kepada Tuhan adalah
disebabkan kasih sayang Allah, bukan kerana ketakutannya. Maka beberapa ayat
selepas itu, kita menyatakan kesediaan diri kita dengan menyebut : Iyya-Ka
na’budu (kepada-Mu kami mengabdi). Ini sebagai lawan kepada penyembahan
orang terdahulu kerana takut kemurkaan tuhan mereka.
Kembali
kepada tamadun Greek, kewujudan kaedah memahami peraturan alam dengan 'kebijaksanaan akal' sekali gus menjadi saingan kepada golongan ‘agamawan’ dan
kepercayaan masyarakat yang hanya bersandar jawapan mistik daripada golongan
tersebut. Kaum bijak-pandai ini, yang hanya terdiri segelintir kecil, telah
membuat kajian dan telahan terhadap kejadian-kejadian alam semesta dan cuba
memahaminya.
Adakah
tumbuhan, binatang, manusia, planet, cahaya dan bunyi itu semata-mata kejadian
alam yang berlaku secara kebetulan atau mereka sebahagian dari Grand Design?
Golongan intelek Greek cuba untuk memahami alam dengan pendekatan baru, yakni
kaedah ‘kebijaksanaan akal’ yang terkandung dalamnya rasional, kritis dan
sekular. Mitos-mitos ditinggalkan, dan soalan-soalan mistik cuba dijawab secara
rasional. Pada akhirnya, golongan intelek ini bersepakat menyatakan bahawa alam
ini bergerak secara tersusun dan berfungsi mengikut Grand Design.
Semua
fenomena alam sampai kepada logik, daripada pergerakan planet di angkasaraya
hingga kepada keguguran daun dari pokok. Semua peristiwa alam boleh disusun dan
membentuk pattern (corak) tertentu. Secara ringkas, mereka berkonklusi
bahawa alam semesta ini dicipta secara rasional dan reka-cipta ini tidak
terkesan oleh perbuatan manusia atau pemikiran manusia. Ia sudah tersusun rapi
tanpa campur tangan manusia.
No comments:
Post a Comment