FALSAFAH HIDUP karya HAMKA |
Ketika saya cuba menghayati Falsafah
Hidup karya Buya Hamka, ada beberapa intipati yang wajar saya rasa dikongsi
bersama sebagai jawapan kepada soalan ini. Buku ini agak fiktif. Lima belas
topik terawal buku ini yang terangkum dalam dua bab (pertama dan kedua),
semuanya berputar di antara satu komposisi sahaja iaitu akal. Buya Hamka
mendefinisikan akal, meletakkan hujung pangkal akal dan meletakkan satu persatu
fungsi akal. Saya mula terfikir lagi, betapa besar penekanan ini sehingga ia
mendominasi buku ini. Hamka seolah-olah seorang yang rasionalis kerana
mengutamakan akal dalam setiap tindak tanduknya.
Baru-baru ini saya tertanya-tanya
dimanakah ‘kewajaran’ dalam peristiwa Israk Mikraj. Jika secara logiknya
seperti yang difahami secara alamiahnya cuba menjawab kewajaran ini, saya fikir
ia akan menemui jalan buntu. Namun kita tidak boleh menolak logika dan kewajaran
kerana ia adalah fungsi akal. Sekali pandang, peristiwa ini luar logika. Namun
itulah kesilapan kita kerana hanya ‘sekali pandang’. Sekiranya dipandang
berkali-kali, maka titik kewajaran akan kita temui.
Nabi Muhammad SAW diriwayatkan dalam
sebuah hadis ketika pulang dari peristiwa ini, tempat tidur Nabi masih hangat
seolah-olah baru sekejap sahaja ditinggalkan. Menurut logika amat mustahil jika
diukur jarak dan masa seperti yang difahami manusia sehingga timbullah pelbagai
pandangan ada yang mengatakan ianya hanyalah spiritual journey dan yang jumhur
mengatakan ianya adalah physical journey bukam sekadar mimpi.
Baik. Begini. Jika kita cuba
fikirkan keupayaan seekor lalat terbang dari Kedah ke Kuala Lumpur. Mustahil
kan menurut logika dan fakta2 tentang seekor lalat seperti boleh hidup tiga
empat hari sahaja. Jika sekali fikir, ya, ia amat mustahil. Namun, begitulah
kita sekali fikir. Tidakkah kita berfikir bahawa lalat itu telah menumpang
sebuah kereta. Bukankah ianya diterima akal? Itulah fikir sekali akan
meninggalkan kesimpulan yang begitu tipis.
Di sinilah sebabnya kenapa 15 topik
pertama dalam buku Falsafah Hidup, Hamka hanya memutarkan subjek akal.
Seolah-olah ada gesaan untuk pulang kepada akal. Fungsi sebenar akal ialah
menilai sebelum sesuatu. Namun yang menyedihkan hari ini ialah ramai yang tidak
menilai sebelum melakukan sesuatu. Tidak hairanlah ada manusia yang merasa
bangga meng‘upload’ gambar ‘brelfie’nya. Tidak hairan juga apabila kita melihat
kepada statistik kes penceraian di Malaysia yang kecoh baru-baru ini bukan
sahaja nilai angka tersebut sahaja yang mengejutkan tetapi faktor2 penceraian
itu juga sangat mengejutkan yang boleh dikatakan remeh. Tidak pelik juga ada
juga orang yang sanggup menuduh, memaki dan tidak lupa juga melabel seseorang
apabila tidak sependapat, sepolitik, sepersatuan dengannya. Dimanakah akal yang
seharusnya menilai sebelum sesuatu dan dimana akal yang seharusnya menjadikan
diri mudah dan terbuka.
Di sini, akal mengajar manusia
membezakan sesuatu perkara termasuklah kebaikan itu sendiri. Akal berfungsi
membezakan mana satu kebaikan yang sebenar dan mana satu yang hanya
bertopengkan kebaikan. Akal juga berfungsi mengajar manusia mana satu kezaliman
yang perlu ditentang dan dijauhi, dan mana satu yang perlu dinilai semula
adakah ianya benar-benar kezaliman atau hanya tercipta dari riuh manusia. Hanya
dengan menggunakan akal, banyak keputusan yang bakal kita tempuhi dengan tegas
dan yakin. Keyakinan hati hannya akan dicapai melalui keyakinan akal.
Untuk
merubah sesuatu kita tidak perlu pergi terlalu jauh terkadang kita tidak perlu pergi
pun sebaliknya pulang. Pulang kepada diri, kepada akal yang sememangnya
anugerah yang masih belum dimanfaatkan sepenuhnya. Marilah kita ‘pulang’, masih
belum terlambat untuk merubah. Pulang kepada akal.
-kerinduanku-
No comments:
Post a Comment